Logo
carine

Οι μύθοι πίσω από τη δίαιτα με τις ομάδες αίματος

Διατροφή

08 Ιουνίου 2020

Blood Type Diet 1

Τα τελευταία χρόνια γίνεται συχνά αναφορά σε δίαιτες που βασίζονται στις ομάδες αίματος .


Συγκεκριμένα, το 1996 κυκλοφόρησε το βιβλίο με τίτλο “Eat right 4 your Type” του Peter D’ Adamo και σε αυτό περιγράφεται η θεωρία αυτής της δίαιτας που χωρίζεται σε 4 κατηγορίες, όσες είναι δηλαδή και οι βασικές ομάδες αίματος: Α, Β, ΑΒ, 0.

 

Σύμφωνα λοιπόν με τον D’ Adamo, ο οργανισμός επιτελεί μία σειρά χημικών αντιδράσεων όταν καταναλώνουμε κάποιο τρόφιμο, ανάλογα με το αν αυτό είναι συμβατό ή όχι με την ομάδα αίματος μας.
Πιο ειδικά, η αντίδραση αυτή οφείλεται στην ύπαρξη μίας ομάδας πρωτεϊνικών μορίων, των λεκτινών που εμπεριέχονται στα τρόφιμα και προσομοιάζουν με τα αντιγόνα του οργανισμού μας.


Σύμφωνα, λοιπόν, με την θεωρία αυτή, μόλις καταναλώσουμε τρόφιμα των οποίων οι λεκτίνες είναι ασύμβατες με την ομάδα αίματος μας, πάνε και επιτίθενται στον οργανισμό και μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα πέψης, μεταβολισμού κ.ά.
Οι λεκτίνες όμως καταστρέφονται στο μεγαλύτερο μέρος τους όταν το τρόφιμο βράσει, μουλιάσει στο νερό ή μαγειρευτεί…

 


Η δίαιτα αυτή υπόσχεται την απώλεια σωματικού βάρους μέσω του αποκλεισμού ή της αποφυγής κάποιων τροφίμων.

Εκτός όμως από την διατροφή, ο εμπνευστής της δίαιτας συστήνει και συγκεκριμένη σωματική άσκηση ανάλογα με την ομάδα αίματος. Η φυσική δραστηριότητα που προτείνεται είναι yoga, μέτριας έντασης αερόβια άσκηση, τζόκινγκ ή περπάτημα.


Ποια είναι όμως η πραγματικότητα; Μπορεί πραγματικά να μειωθεί το σωματικό βάρος ακολουθώντας μία τέτοια δίαιτα;

 

Η απάντηση είναι αρκετά απλή. Έστω ότι έχουμε ένα άτομο ομάδας αίματος 0, το οποίο καταναλώνει περισσότερες θερμίδες από αυτές που καίει και έχει αποκλείσει τα τρόφιμα που ορίζονται ως μη επιτρεπτά για την ομάδα του.
Αυτό που θα συμβεί στην περίπτωση αυτή, είναι να αυξηθεί το σωματικό του βάρος.


Με λίγα λόγια, εάν το ίδιο άτομο καταναλώσει λιγότερες θερμίδες από αυτές που καίει, τότε αναπόφευκτα θα οδηγηθεί στη μείωση του σωματικού τους βάρους.
Η αύξηση ή μείωση του βάρους σχετίζεται με το ισοζύγιο ενέργειας. Θετικό ισοζύγιο συνεπάγεται αύξηση βάρους, ενώ αρνητικό ισοζύγιο συνεπάγεται μείωση βάρους.

 

Ποια προβλήματα μπορεί να προκαλέσει αυτή η δίαιτα

Η δίαιτα αποκλεισμού τροφίμων οδηγεί σε ανεπάρκειες θρεπτικών συστατικών και ενισχύει τον κίνδυνο εμφάνισης δυσθρεψίας.


Για παράδειγμα, αποκλείοντας τα γαλακτοκομικά προϊόντα (ομάδα αίματος Α), τα οποία είναι σημαντική πηγή ασβεστίου αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης οστεοπόρωσης.


Οι δίαιτες αποκλεισμού είναι πολύ δύσκολο να εφαρμοστούν ειδικά για μεγάλο χρονικό διάστημα. Στόχος μιας δίαιτας είναι να ακολουθηθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα και να γίνει τρόπος ζωής.


Προς επιβεβαίωση των όσων αναφέρθηκαν παραπάνω, έρευνα που έγινε το 2018 στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό “The Journal of Nutrition”, δεν έδειξε κάποια συσχέτιση μεταξύ της ομάδας αίματος και των δεικτών υγείας και του σωματικού βάρους.


Εν κατακλείδι, αυτό το οποίο συστήνεται να κάνει κάποιος που στοχεύει είτε στη μείωση σωματικού βάρους είτε στον έλεγχο διαφόρων δεικτών υγείας είναι να ακολουθήσει μία ισορροπημένη διατροφή, σχεδιασμένη πάντα σύμφωνα με τις ανάγκες του!


Η υγεία είναι το πιο πολύτιμο αγαθό και οφείλουμε να την εμπιστευόμαστε σε αρμόδιους επαγγελματίες υγείας.

 

Συνήθως οι μέθοδοι αυτοί διατροφής, δεν εφαρμόζονται από πτυχιούχους επιστήμονες της Διαιτολογίας και Διατροφής, αλλά από ανθρώπους που παρουσιάζονται ως διαιτολόγοι, σύμβουλοι ή ακόμα και influencers. Προσοχή, λοιπόν, που εμπιστεύεσαι την υγεία σου!

* Η Αννελίνα Παπαπάνου είναι Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου BSc/ MSc και χημικός του Πανεπιστημίου Πατρών.

email: annelina.papapanou@gmail.com  

carine

Προτεινόμενα άρθρα για εσάς